divendres, 28 d’agost del 2009

La perspectiva que dóna el pas del temps

Fullejant l’índex de l’obra poètica de Borges em vaig adonar que va escriure la majoria de llibres entre els 60 i els 80 anys. Avui llegeixo que Cortázar va publicar els seus primers contes passats els 40 anys. Es evident que escriure requereix maduresa, que el pas del temps juga a favor de l’artista i li dóna perspectiva, capacitat de relativització i distancia... Però Jane Austen, per exemple, als 20 anys ja era Jane Austen, i no en va viure més de 40... encara que el seu és un cas excepcional, i n’hi ha pocs així. Suposo que cadascú ha de saber trobar el seu propi ritme, la velocitat a la que respirar... I jo em dic: tens temps, tens tota la vida de temps... vull dir que, si volgués ser esportista, i guanyar una marató, és evident que ja se m’hauria passat una mica l’arròs, però per sort això no és una cursa, i no haig de passar al davant de ningú, (tot i que reconec que en qüestions d’escriptura sóc una mica més competitiva del que acostumo a ser en altres àrees de la vida); no és tracta de guanyar la marató, sinó tan sols d’estar prou preparada per poder començar-la i acabar-la. I per això cal experiència, i haver viscut una mica. En canvi es pot dir que jo encara no he sortit de l’ou... i que tinc molt poques ganes de sortir-ne...