dimecres, 8 d’abril del 2009

El vol de la reina de la ruda

Sembla que posar al blog el monàrquic nom de El vol de la reina de la ruda m'havia fer perdre un enllaç molt estimat... Sé que havia promès que explicaria el perquè d’aquest nom, però veig que l’he liquidat i encara no ho he explicat.

Una reina de la ruda és una papallona groga. Quan érem petites van trobar una oruga verda amb piquets preciosa i la vam guardar en un pot i li vam donar fulles de morera. Al cap d’un temps, es va recobrir amb un capoll verd, com si fos un cuc de seda de colors, i al cap d’una mica més de temps, va sortir del capoll la papallona, groga, preciosa. Algú la volia punxar amb una agulla per la col·lecció, però jo vaig obrir el pot, vaig obrir la finestra, i va volar: el vol de la reina de la ruda.

La primera vegada que vaig estar internada al psiquiàtric, se’m va demanar que fes un dibuix, i vaig dibuixar a la reina de la ruda, volant, en colors: el vol de la reina de la ruda.

Per mi, aquest nom no tenia un significat monàrquic –i veure-li em sembla ser més papista que el papa, d’un republicanisme mal entès, exacerbat i exagerat-. El vaig escollir per indicar que, per mi, escriure és la capacitat de volar en llibertat: el vol de la reina de la ruda.