dimecres, 9 de setembre del 2009

La veritat és dins nostre

No fa pas gaires dies que van fer a Sitges un congrés sobre intel·ligència extraterrestre. Sitges, seu del Festival de Cinema Fantàstic, em penso que és el lloc ideal per celebrar aquesta mena de congressos. Segons sembla, en aquest congrés de demostrava amb proves fefaents l’existència dels extraterrestres (?). La veritat és que a mi el tema m’interessa ben poc. No crec que existeixin els extraterrestres, però, si existissin, em donarien una bona feina? o, millor encara, podria viure sense treballar? m’ajudarien a pagar una hipoteca? Em recomanarien llibres? Jo crec que la gent que espera amb candeletes als extraterrestres tenen alguna carència a la seva vida afectiva que esperen solucionar entrant en contacte amb aquest suposadament atractius i simpàtics éssers. (No dic que jo no tingui carències afectives, però jo no espero que els extraterrestres me les solucionin.) Us recordeu de la peli Mars attacs, de tota aquella gent que anava a rebre els extraterrestres amb un cartellet de Welcome? Es van quedar ben fotuts! Jo crec que seria això més aviat el que passaria si és que existissin els extraterrestres i no pas el contrari. Tot es reduiria a una qüestió de poder: si els extraterrestres fossin més forts que nosaltres, ens espoliarien i ens farien fer el que volguessin; si nosaltres fóssim més forts, els espoliaríem a ells. El contacte ideal que es veia a Star Treck entre dues cultures que simplement intercanvien coneixements és una utopia. O que potser van intercanviar gaire cultura amb els indígenes els conqueridors del Nou Món? I per saber que la cosa es reduiria a una espoliació mútua no cal saber com són els extraterrestres: ni ha prou de saber com som els humans. De debò us penseu que si fossin pacífics voldrien saber res de nosaltres? Però bé, acceptem-ho, jo no hi crec, però pot ser que existeixin. Llavors jo dic: i què? I què? Es que, i què? Canvia alguna cosa això? Em farà tornar rossa? M’aprimaré? Trobaré una persona que m’estimi? La societat humana deixarà de ser una societat jerarquitzada en que uns estan a sobre i uns altres a sota? Deixarà d’haver-hi rics i pobres? Els llibres de la meva biblioteca continuaran sent meus? Jo crec que, abans de buscar efecte i vida intel·ligent a l’exterior, hauríem de solucionar els problemes que tenim aquí, i, primer de tot, abans de plantejar-nos si hi ha vida intel·ligent a l’univers, el que hauríem de fer es assegurar-nos que hi ha realment vida intel·ligent al nostre planeta.

1 comentari:

Quim ha dit...

Seria divertit saber quines són aquestes proves. Necessitem aquests congressos. Necessitem la comèdia. Necessitem riure.